ПРОСВЕТНИ ИНФОРМАТОР

Почетак » Васпитање » Развој васпитања

Развој васпитања

У развоју васпитања јављају се два основна процеса:

1) професионализација и институционализација – васпитање се издваја у посебну делатност и институционализује као посебна делатност. Васпитање се не дешава више само у оквиру породице, већ се јављају и јавне, професионалне институције са професионалним и стручним сарадницима и особљем. Јављају се чувалишта која су имала одређени васпитни ефекат.

2) усложњавање и диференцијација – васпитање престаје да буде једнообразно за све. Диференцира се према узрасту (предшколско, основна школа, средња школа,…), способностима (васпитање у установама за здраву децу, специјално васпитање,…), полу (нема неких специфичности, осим према традицији),… Као последица диференцирања јавља се разлика између васпитања и образовања.

На основу свега горе поменутог закључујемо да се поред постојећег породичног васпитања, као последица свих ових промена, а као новина, јавља институционално васпитање.

Основне карактеристике развоја васпитања

У првобитној заједници васпитање још увек није издвојено у посебну друштвену делатност. Оно је саставни део целокупног живота и рада тих примитивних заједница. Одвијајући се још увек са значајним елементима опонашања и у склопу опште бриге за одржање врсте, васпитање се своди на елементе преношења радних искустава (у области сакупљања плодова, лова, риболова и земљорадње), усвајања обичаја и веровања племена и ритуала који су учвршћивали ту заједницу у условима сурове борбе са природом. Приближно је исто за све, а о припреми младих за живот брину сви одрасли чланови заједнице. Још увек нема елемената приватног власништва, социјалних и класних разлика, државе. Разлике које постоје су природно засноване, према полу и узрасту и оне се преносе и у васпитање. Васпитање се остварује кроз директно суделовање оних који васпитавају и оних који су васпитавани. Једноставност радних поступака и сакупљених знања дозвољавали су ту истовременост и интегрисаност.

Развојем средстава за производњу, појавом приватне својине, вишка вредности и присвајања резултата туђег рада, долази и до појаве првих социјалних подела и разлика (подела рада, елемената власти и сл.). Стварају се тиме и услови да се једна група људи (деца) може искључити из рада и посветити само васпитању. То су захтевали и све сложенији садржаји васпитања. Појављују се племенски врачи, жреци, ислужени ратници и први учитељи. Организују се посебни услови за што успешније припремање младих за живот. Пратећи општу поделу рада, васпитање се постепено институционализује, одваја од непосредног производног рада, па и текућег друштвеног живота. Наравно, тиме се постепено појављују и социјалне разлике у области васпитања, пошто оно обухвата релативно мали број привилеговане деце и одраслих.

Advertisements

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се / Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се / Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се / Промени )

Google+ photo

Коментаришет користећи свој Google+ налог. Одјавите се / Промени )

Повезивање са %s

Услови коришћења

Creative Commons лиценца
Ово дело под називом Просветни информатор, чији је аутор Информатива портал лиценцирано је под условима лиценце Creative Commons Ауторство-Некомерцијално-Делити под истим условима 3.0 Србија .
%d bloggers like this: