ПРОСВЕТНИ ИНФОРМАТОР

Почетак » Образовање » Инклузивно образовање

Инклузивно образовање

Многи полазе од тога да је инклузивно образовање само још једна верзија специјалног образовања или да се односи само на ученике са смањеним способностима. Међутим, главни концепти и претпоставке које леже у основи инклузивног образовања су, на више начина, супротне од претпоставки које су основа специјалног образовања. “Инклузија или инклузивно образовање није друго име за „образовање лица са посебним потребама“. Оно обухвата другачији приступ идентификовању и покушајима да се реше тешкоће до којих долази у школама… образовање за децу са посебним потребама може да буде препрека развијању инклузије у школама.”

Концепти инклузивног образовања имају више тога заједничког са концептима који леже у основи покрета „Образовање за све“ (ЕФА) и побољшања стања у школама. Инклузивно образовање представља померање од преокупираности одређеном групом ка фокусирању на превазилажење препрека у учењу и учествовању.

Дефиниција коју даје УНЕСКО

Дефиниције инклузије које даје УНЕСКО потичу са конференције у Саламанки , 1994. године, и стављају нагласак на то да је инклузија покрет који је у директној вези са побољшањима образовног система као целине:

“Инклузија је процес решавања и реаговања на разноврсност потреба свих ученика кроз све веће учествовање у учењу, културама и заједницама и све мању искљученост у оквиру образовања и из њега. Он обухвата промене и измене садржаја, приступа, структура и стратегија, са заједничком визијом која обухвата сву децу одговарајуће старосне доби и убеђењем да је редовни образовни систем одговоран за образовање све деце.”

Ове дефиниције се односе на образовање деце, пре него на ученике било ког старосног доба, мада се принципи могу примењивати на широки круг. Неке дефиниције се посебно односе на школе, као што су дефиниције у Индексу за инклузију. Неки принципи и приступи у оквиру ове дефиниције могли би да се примењују на образовање у много ширем смислу.

Индекс за инклузију

Концепти инклузије и ексклузије су повезани јер “процес све већег учешћа ученика повлачи за собом смањење притиска на ексклузију”.

Инклузија, такође, обухвата:

  • преструктуирање култура, политика и праксе у одговору на разноврсност ученика у њиховој средини;
  • учење и учешће свих учесника који су осетљиви на притиске ексклузије (тј. не само ученици са смањеним способностима);
  • побољшање у школама како за особље тако и за ђаке да би савладали препреке пред приступом и учествовањем;
  • право ученика да се образују у својој локалној заједници;
  • гледање на разноликост као на извор богатства а не као на проблем;
  • заједничко подржавање односа између школа и заједница;
  • гледање на инклузивно образовање као на аспект инклузивног друштва.

Све наведене дефиниције наглашавају да је инклузија за свакога, а не само за неку одређену групу. Веза између побољшања у школама, ефективности, квалитета образовања и инклузије је јака и имплицитна.


Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се / Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се / Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се / Промени )

Google+ photo

Коментаришет користећи свој Google+ налог. Одјавите се / Промени )

Повезивање са %s

Услови коришћења

Creative Commons лиценца
Ово дело под називом Просветни информатор, чији је аутор Информатива портал лиценцирано је под условима лиценце Creative Commons Ауторство-Некомерцијално-Делити под истим условима 3.0 Србија .
%d bloggers like this: