ПРОСВЕТНИ ИНФОРМАТОР

Почетак » Вести » Да ли смо спремни за дуално образовање које се уводи 2017?

Да ли смо спремни за дуално образовање које се уводи 2017?

Премијер Александар Вучић најавио је да би од 2017. године могао да буде промењен начин образовања увођењем дуалног система.

У том систему средњошколци и студенти истовремено похађају школу и раде у фирми у којој се често касније и запосле.

Вучић је рекао да би промена школског система, односно примена швајцарског модела представљала промену система која Србију треба да прилижи модерном свету. Он је навео да је дуални или швајцарски систем, по којем се ученици и студенти кроз рад и школовање спремају за будуће запослење, већ пробан у Србији и да се нешто у том смислу радило са локалном самоуправом и приватницима.

Систем усмереног образовања, познат као „Шуварев систем“ по хрватском социјалистичком политичару Стипету Шувару који је покушао да „реформише школство“, трајао је десетак година, почев од 1977. године. У том систему средњошколци су сваког полугодишта били обавезни да по једну радну недељу проведу на пракси у различитим фабрикама и воде радни дневник, а добијали су и оцене за праксу.

Могуће последице примене дуалног модела

Међутим, професор Иван Ивић упозорава на извесне потешкоће и проблеме са којима би се могли суочити.

„Дуални модел, ако строго гледамо, одваја општеобразовне од стручних школа, након којих готово да не постоји начин за наставак школовања, већ само за запошљавање, које је код нас слабо“, рекао је Ивић, један од аутора Стратегије развоја образовања у Србији до 2020. године.

Ивић се плаши и да би у случају доследне примене дуалног модела у Србији било још више незапослених. „Око 75 одсто оних који уписују средње школе, иде у у стручне школе. Ако бисмо применили доследно овај модел и усмерили их ка запошљавању онда би још више било незапослених“, рекао је Ивић и указао да се по статистичким подацима лакше запошљавају они који заврше само основну школу од младих са средњом стручном школом.

Подсетивши да је за дуални модел важна сарадња са компанијама у којима би се млади након средње школе запошљавали, Ивић је навео да је код нас мало таквих компанија.

Такође, наше стручне школе нису добро припремљене за укључивање у рад, рекао је Ивић, сматрајући да би школе морале бити модерно опремљене, уместо што се наши ученици обучавају за рад у привреди на застарелим машинама.

Ивић истиче и да је нејасно у каквој је вези дуални модел са Стратегијом образовања, која га не промовише.

Због тих примедби, а и због природе образовног система, у Србији није могуће применити већ развијена решења дуалног модела, па је, како кажу у Министарству, потребно прилагођавање с обзиром на наш тип привреде, менталитет, законску регулативу.

Значајни резултати у Немачкој, Аустрији и Шведској

Иначе, значајне резултате тај модел је дао у Немачкој, Аустрији и Шведској, а сопствени систем развиле су и државе попут Малезије, Сингапура и Индонезије.

Ове три државе прешле су на дуални систем образовања али га нису слепо „ископирале“ од Европе већ су га прилагодиле и у томе оствариле чак и веће резултате, подсећају у Министарству.

Модел је већ почео да се развија у Машинској школи у Краљеву, Техничкој школи у Суботици, Политехничкој школи у Крагујевцу, као и у Новом Саду, Обреновцу, Лазаревцу, Младеновцу, речено је у Министарству.

Advertisements

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се / Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се / Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се / Промени )

Google+ photo

Коментаришет користећи свој Google+ налог. Одјавите се / Промени )

Повезивање са %s

%d bloggers like this: