ПРОСВЕТНИ ИНФОРМАТОР

Почетак » Вести » Слободни часови технолошким вишковима

Слободни часови технолошким вишковима

Новине при пријему у радни однос, најављене у нацрту измена Закона о основама система образовања и васпитања (ЗОСОВ) изазвале су бурну дебату по школама да ли се члановима 130 и 131 крши Устав Србије, јер се предност при запошљавању даје људима који су већ у систему.

Teacher pointing to raised hands in classroom

Поједини директори школа и правници тврде да је министар просвете Срђан Вербић подлегао притиску синдиката образовања, подсећајући да се он раније залагао за отварање конкурса при пријему у радни однос док се у нацрту измена кровног закона сада даје предност не само технолошким вишковима већ и онима који су засновали радни однос са непуном нормом.

Редакцији Данаса обратио се директор једне основне школе указујући да су још 2009. у Закон о основама система образовања и васпитања унета противуставна решења који регулишу пријем у радни однос.

– Желећи да се синдикати и запослени у гигантском образовном систему некако умире и одустану од штрајка, за време министра Жарка Обрадовића тадашња власт је прибегла противуставном решењу, по којем директори, чак и у случају потребе, немају право да запосле кандидате по конкурсу, већ су у обавези да претходно приме раднике са листе технолошких вишкова. Тај уступак синдикатима се директно коси са чланом 60 Устава Србије који каже да су свима под једнаким условима доступна сва радна места – истиче читалац Данаса, који је желео да остане анониман.

Он тврди да су због тога дипломирани незапослени наставници дискриминисани у односу на технолошке вишкове и да, чак и да су најбољи у сваком погледу, не могу доћи до посла.

– Правници који бране овакав вид запошљавања на мала врата кажу да је овде реч о позитивној дискриминацији, то јест да се овим штите људи који су већ имали стечена права. Али зашто би наставник који је, на пример, пре 10 година изгубио посао, био данас заштићен као „бели медвед“, у односу на неког другог радника – указује саговорник Данаса.

Слична дискусија чула се и на недавној јавној расправи о изменама ЗОСОВ-а, где је један од учесника истакао да млади незапослени људи немају организацију која би бринула о њиховим интересима. На то је уследила бурна реакција синдиката образовања.

– Та прича да су синдикати против младих је најблаже речено глупост, јер ми који смо запослени у просвети најбоље знамо да без младих кадрова нема нових идеја. Наравно да је циљ синдиката да заштити раднике, али не може синдикат да води државну политику запошљавања. Да ли сада треба да истерамо старије да би запослили млађе – пита Јасна Јанковић, председница Уније синдиката просветних радника Србије.

Она истиче да Унија годинама упозорава да у образовном систему има преко 20.000 запослених са непуном нормом и да је тај систем урушен јер су константно примани нови људи. За то је, по њеном мишљењу, криво Министарство просвете, док Слободан Брајковић, председник Синдиката радника у просвети Србије, одговорност пребацује на директоре школа.

– Има случајева да је на једно радно место примљено пет људи са 20 одсто норме, а за сваког од њих се плаћају пуни порези и доприноси. Синдикат указује да је упутније и јефтиније за државу да се тим људима норма укрупни. Држава није решила тај проблем, а већ је отворила нови са ненаставним особљем, доношењем правилника о начину финансирања основних и средњих школа – каже Јанковићева, уз опаску да је резове у начину финансирања немогуће направити док се не уради нова мрежа школа.

Слободан Брајковић тврди да министар Вербић није подлегао притиску „већ су синдикати успели да га убеде да се укрупњавањем норме штеди новац, а школе лакше функционишу“.

– Огромне паре се троше на плаћање дуплих пореза и доприноса. Поједини директори школа су од запошљавања направили бизнис и наравно да се буне кад смо их ограничили да примају кога хоће и како хоће. Јавна тајна је да радно место у Београду кошта од три до пет хиљада евра – одговара Брајковић на критике да су нова законска решења забрињавајућа по квалитет образовања, јер директори школа неће моћи да бирају најбоље кадрове.

Вербић: Рационализација кроз укрупњавање норме

SRDJAN VERBIC

„Укрупњавање норме часова је рационализација коју желимо. Желимо једног наставника математике са 20 часова, а не четири са по пет часова“, каже министар просвете Срђан Вербић. Он истиче да у буџету постоји новац за отпремнине и рационализацију. „Сваке године се прераспоређују места у просвети и неко остаје без часова, али досад нисмо имали новца за отпремнине“, објашњава министар Вербић и додаје да ће, према грубој процени око 1.000 просветних радника до 1. септембра добити отпремнине.

Advertisements

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се / Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се / Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се / Промени )

Google+ photo

Коментаришет користећи свој Google+ налог. Одјавите се / Промени )

Повезивање са %s

%d bloggers like this: