ПРОСВЕТНИ ИНФОРМАТОР

Почетак » Вести » НОВИНЕ У ОЦЕЊИВАЊУ СРЕДЊОШКОЛАЦА

НОВИНЕ У ОЦЕЊИВАЊУ СРЕДЊОШКОЛАЦА

Ко бежи са часова – одговараће на додатној настави

Више неће бити могуће да се „тактичким одсуствовањем” без оцене дочека крај године. – Убудуће само једна писмена провера дневно, а највише три недељно. – На закључну оцену утицаће и ваннаставне активности

dnevnik-skolski-2014-06

Ученици и наставници средњих школа добили су после 16 година нови правилник о оцењивању. Ових дана биће објављен у „Службеном гласнику” и примењиваће се од ове школске године. Новине су да ће у закључну оцену улазити све оцене из одређеног предмета током читаве године. Владање ће у првом полугодишту бити оцењивано описно, а на крају године бројчано. Осим знања показаног на усменом одговарању и писменим задацима, вредноваће се залагање на часовима и ваннаставне активности. Евиденцију о томе водиће наставници у својим свескама.

Оно што ће посебно обрадовати ђаке јесте то да више неће бити могуће да у истом дану имају пет писмених вежби или да добију ненајављену писмену проверу дужу од 15 минута. Новина је и да ће оцене моћи да се поправе на допунској настави, а наставници ће имати право да на допунски час позову ученика који је бежао са редовних часова и тако дочекао крај школске године без оцене.

Претходни Правилник о оцењивању ученика у средњем образовању донет је још 1999. године. Као основ за овај нови документ послужио је Правилник за оцењивање у основној школи – објашњава за „Политику” Снежана Марковић, помоћник министра просвете за средње образовање.

Према њеним речима, није тајна да наставници примењују различите критеријуме у оцењивању, што доводи ученике у неравноправан положај приликом уписа на факултет. Циљ новог правилника је да се то отклони.

Пракса је показала да је до сукоба на релацији наставници–ученици (а самим тим и њихови родитељи) долазило због ненајављених писмених вежби од неколико минута, поготову ако том приликом више од половине одељења добије јединицу.

Зато је прописано да се писане провере дуже од 15 минута морају најавити и благовремено планирати. Не сме бити више од три писмене провере недељно и највише једна дневно. Проблем је и одлагање вежби, јер наставници изађу у сусрет деци, одложе проверу, а онда ученици следеће недеље имају четири уместо три дозвољене писмене вежбе, што онда ствара проблем осталим наставницима – каже Снежана Марковић.

Под најављеним и планираним писменим вежбама подразумевају се оне које су уписане у дневнику, објављене на огласној табли или интернет страници школе. Најкасније пет дана пре те провере, наставник је дужан да обавести ученике о лекцијама из којих ће бити питања. Писмене вежбе до 15 минута неће се најављивати, али и оцене неће ићи у дневник. Тек након две, три „мале” провере наставник може да формира оцену и упише је у дневник.

Уколико више од пола одељења добије јединице, каже Марковићева, онда је наставник дужан да понови писмену вежбу, а пре тога да организује допунску наставу. На том поновном оцењивању могу да учествују сви који су добили јединице, као и они који су незадовољни оценом. Али, услов за понављање је више од пола оцењених јединицом, а не више од пола незадовољних оценом.

У пракси смо имали неписано правило да писмена вежба може да се понавља бесконачно, па смо прописали да се та провера организује на допунском часу, и то само још једном. Уколико се понови ситуација са јединицама, онда се укључују психолошко-педагошка служба и директор – објашњава помоћница министра, иначе и сама наставница.

На допунским часовима наставник такође може да оцени ученика који је нередовно похађао наставу. Такође, он мора да на допунској настави пружи шансу ђаку да поправи оцену, уколико ученик мисли да зна за више. У свим варијантама испитивању мора да присуствује школски саветник, одељењски старешина, други ученици који такође поправљају оцене…

Нажалост, има ученика који уз подршку родитеља калкулишу и не долазе у школу баш када наставник треба да оцењује, па имамо појаву „епидемија” чији је узрок најчешће математика и физика. Томе ћемо стати на пут новим правилником – истиче Марковићева.

На крају полугодишта оцена се закључује на основу оцена из првог полугођа, а на крају године на основу свих оцена током године. Ово није било регулисано старим правилником, што је био разлог честих неразумевања са родитељима ђака.

Родитељ има право да види писмени задатак и наставник је дужан да га покаже, а може и да пошаље задатак кући. Дешавало се, међутим, каже наша саговорница, да наставници пошаљу контролне задатке родитељима, па их ђаци преправе, тако да је по новом правилнику остављено наставнику да процени да ли ће писмени задатак по ђаку послати родитељима или ће им га дати на увид само у школи.

Владање се по досадашњем правилнику оцењивало искључиво бројчано и оцена је морала да се смањује поступно. Зато смо имали ситуације у пракси да ученик направи неки велики инцидент, а једина мера јесте да добије четворку из владања. Зато ће се убудуће током полугодишта владање оцењивати описно, у педагошкој свесци одељењског старешине. Однос према раду, имовини, друговима, наставницима ће се бележити, а онда ће на крају године одељењско веће на основу тих описних оцена изводити бројчану оцену из владања која може бити од један до пет – каже Снежана Марковић.

Део новог правилника је и иницијално тестирање: на почетку сваке школске године наставник може да провери са каквим предзнањем долазе ђаци и та оцена може бити и описна и бројчана. Она се не уписује у дневник и служи само као оријентир.
——————————————————————————-
Тајне свешчице постају јавне

Многи родитељи су се жалили да наставници имају тајне свешчице на основу којих дају оцене, а Марковићева додаје да су чак својевремено и школски саветници инсистирали да наставници све што пишу, пишу у дневнику. Међутим, сада је уведено да је педагошка документација пожељна и потребна и наставнику и ученику, то јест, сваки наставник ће имати своју свеску или таблет у којем ће да уписује све оно што не може да стане у дневник. Марковићева додаје да је постојање ове свеске важно и због наставника и због родитеља, јер када се постави питање неке оцене, може да се аргументује шта је дете до тада показало.

__________

Сандра Гуцијан

Advertisements

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се / Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се / Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се / Промени )

Google+ photo

Коментаришет користећи свој Google+ налог. Одјавите се / Промени )

Повезивање са %s

%d bloggers like this: