ПРОСВЕТНИ ИНФОРМАТОР

Почетак » Вести » Петнаест година касније: осмаци, рођени 2000. године, о 5. октобру

Петнаест година касније: осмаци, рођени 2000. године, о 5. октобру

Никада се нисам бавила политиком и нисам била члан ни једне партије. Живела сам свој мали живот, за мене највећи и најдрагоценији. Осамдесете су биле најплодоносније године у мом, сада већ педесетогодишњем животу; дипломирала сам, променила место боравка, запослила се, удала, родила децу, добила стан и, као већина људи тада, надала се будућности у којој ћу живети живот достојан човека. А онда су дошле деведесете.

Девет година ратовања, крварења, бежања, протеривања, отимања, подметања, варања, лагања, увлачења, састанчења, странчарења, шпијунирања, убијања, сплеткарења, шверцовања, гладовања и на крају бомбардовања. Девет година отетог живота, у сталном страху за живот својих најближих, прошло је као ноћна мора.

Моји ђаци у јакнама и са капама на глави, укочених прстију од хладноће пишу школске задатке. Учионица са погледом на Ц маркет пред којим се гура гомила људи је слика коју носим из тих година. Настава се одвијала без основних средстава за рад захваљујући, искључиво и једино, ентузијазму нас наставника. На многима се осећао задах похлепе и богатили су се не бирајући начине. Било је то време зла.

Убеђивали су ме преко малих екрана да то што видим рођеним очима није истина и наметали ружичасте наочаре. Али и са њима и без њих, фрижидер је био празан, а деца свега жељна. Била сам милионерка са две марке у џепу! А онда, при крају 20. века – бомбардовање. Признајем да сам била под утицајем Булајићевих филмова и да сам мислила да ће нас сравнити са земљом. Ноћима нисам спавала дежурајући поред уснуле деце размишљајући како да их спасим. Подједнако сам мрзела НАТО, државнике европских земаља који су им препустили ваздушни простор и Милошевића који нас је својом неразумном политиком довео до ситуације у којој смо се нашли.

После много пропуштених шанси, опозиција се, тек након изборне крађе, ујединила. Колико год глас разума био против таквог споја, другог избора није било. Било је јасно да „ако уђеш у коло кајаћеш се, ако не уђеш кајаћеш се“. Вера у могућност промена и позитивна енергији преплавила је Србију те 2000, тог 5. октобра.

Искрено сам, сада знам и наивно, веровала да ћемо гандијевски, поносно, без насиља, срушити власт. Верујем да су многи који су тог јесењег дана били на улицама Београда, мислили као и ја.

Петнаест година касније, ништа се значајно није променило. Нико није могао ни да помисли да ће свака нова гарнитура бити толико бескрупулозна и да ће оптимизам, огромна енергија и поверење грађана постати отирач за нове лидере који нису знали или хтели да изађу из Милошевићевих ципела.

Шта је постао, а шта је требало је да буде овај датум у новијој српској историји? Да ли је 5. октобар стварност или илузија? Колико је он одиграо значајану улогу у животу наше деце? Питала сам ученике осмог разреда, рођене те преломне 2000. године, шта знају о 5. октобру и шта за њих, данас, значи тај датум. Анкета је била анонимна.

НН ученици; 15 година

  • 5. октобра је председник Слободан Милошевић смењен. На власт је дошла Демократска странка
  • Ђинђић је убијен, а народ је мислио да ће бити боље, али није
  • Смењен је са власти Слободан Милошевић и на власт је дошла ДС
  • Не знам ништа
  • Тада је смењен Слободан Милошевић са власти, тада наступају странке ДС и СНС
  • Ништа
  • Са власти је смењен Слободан Милошевић и дошла је демократија
  • Почиње демократска владавина, смењен је Слободан Милошевић, на власт је ступио Војислав Коштуница
  • 5. октобра 2000. у Београду присилили су Слободана Милошевића да прихвати пораз на непосредним изборима за председника Савезне Републике Југославије
  • Био је смењен Слободан Милошевић и дошла је ДС која је почела владање
  • 5. 10. је смењен Слободан Милошевић и дошло је до демократије. И због те демократије ми живимо горе, плате су мање и имамо мање могућности за многе ствари
  • Тада је смењен Слободан Милошевић
  • 2000. године је смењен Слободан Милошевић и на власт је дошла Демократска странка
  • Сменили су Милошевића
  • Присилили су Слободана Милошевића да прихвати пораз на изборима за председника Савезне Републике Југославије

На питање шта за њих значи 5. октобар данас, већина ученика је одговорила кратко – НИШТА!

Остали су рекли:

  • Оснивање Савезне Републике Југославије
  • Симбол промене, почиње демократска владавина
  • За мене 5. октобар нема никакву посебну симболику, јер не знам да ли је дошло до промена нагоре или набоље јер нисам живела у том времену
  • Мени не значи ништа
  • За мене 5. октобар нема посебно значење
  • Овај датум за мене значи дан почетка пропасти Србије

Сви одговори преписани су онако како су их ученици написали.

Аница Гудлин-Грујић


uz-vas-rastemo-lajkujte

Оставите одговор

