ПРОСВЕТНИ ИНФОРМАТОР

Почетак » Вести » Како ће опстати школа са 30 ђака и 40 наставника

Како ће опстати школа са 30 ђака и 40 наставника

Спрема се прекрајање постојећег система. – У припреми израда акционог плана за побољшање и уједначавање услова образовања и васпитања

zatvaranje-skola-u-srbiji-680x450

Дуго најављивана студија о мрежи осмолетки на којој би требало да се темеље будуће капиталне измене основношколског образовања у престоници – напокон је завршена!

Какав је то документ, шта садржи, на које чињенице указује, које закључке намеће и промене иницира?

Надлежни уверавају да је то темељна анализа тренутног стања у осмолеткама и полазиште оптимизације и унапређења система. Показала је да тренутно постоји најмање десет школа чија би свакодневица морала да се промени. И то што пре.

Међу њима су куће знања које годинама раде у недопустиво лошим условима или неоправданом комфору, у небезбедном простору чије је коришћење инспекција забранила. Неколико школа опстаје годинама подстанарским животом, а једној од њих домаћин је недавно наложио да се ургентно исели. Неке су пребукиране и у отежаним условима организују наставу у три смене.

Студија указује и на осмолетке које из године у годину уписују све мање ученика и једва их имају довољно да оформе одељење. У једној осмолетки, рецимо, шесторо или петнаесторо деце чини генерацију, док огроман школски простор зврји празан или се издаје. У другој је већина учионица закључана, а пространо школско двориште пусто. Та, на пример, има 30 ученика и 40 наставника. Њена површина превазилази 5.000 квадратних метара. И то су само поједини, али званични, подаци из опсежне анализе мреже престоничких осмолетки које за „Политику” открива Снежана Ђурић, секретар Секретаријата за образовање и дечју заштиту.

Већи број наставника него ђака. Закључане учионице, нема ученика. Више уговора о издавању простора него одељења. Пребукиране осмолетке раде у три смене. Школе подстанари морају да се иселе… – детаљи су опсежне анализе

– Исцрпно испитивање стања у основним школама урађено је на основу обиласка, важећих прописа којима се уређује основно образовање, званичних статистичких података, демографског кретања становништва… Студија је потврдила да постоји известан број школа које имају мање од 400 ђака, а у њиховој близини, у кругу од два километра, постоје школе са којима могу да се споје. Заподенут је разговор о томе да би „мале” школе, у ствари просторно велике али са недовољним бројем ученика, требало затворити и ђаке распоредити према интересовању и близини у школе које одаберу родитељи – објашњава Ђурићева.

Сам предлог већ је изазвао бурне реакције родитеља који не желе да им деца мењају школу и средину у којој већ похађају основно образовање. Просветна власт, како наглашава Ђурићева, није хтела ништа да ради исхитрено иако је и пре опсежне анализе било јасно да школе са недовољно ђака по прописима треба да се затворе.

– Сада, када је то потврдила и студија, не можемо да зажмуримо над чињеницом да школа од 5.000 квадрата има 200 ученика и више од 20 уговора о издавању простора уместо да у највећој мери служи ономе због чега је основана, то јест образовању. Или да на толиком простору опстане школа која укупно има мање ђака него наставника. Ни педагошки није оправдано да генерацију чини седам ученика у средини у којој постоји могућност да се две оближње школе које раде по истом програму споје па да у разреду буде неколико одељења. Кадровски гледано, тако мале школе на списку запослених имају по „пола” рачуновође, психолога или педагога. Имају наставнике са 20 одсто радног времена јер немају ђака да за пун фонд часова… – образлаже Ђурићева.

У мрежи школа сабрани су подаци о просторним капацитетима и њиховој искоришћености, броју ученика и запослених, трошковима, уговорима о издавању школских одаја…

– Уговори о закупу у 90 одсто случајева не садрже да закупац рефундира школи трошкове за струју, воду, грејање, него се то као део материјалних трошкова плаћа из градске касе. Град, тако, покрива месечне режије које морају да се плате и за празан школски простор, али плаћа и рачун који направе закупци. Ово нерационално расипање новца мора да се прекине. Проблеми на које указује студија морају да се предоче, констатују и реше, а не да се заташкавају – сматра Ђурићева.

Спрема се прекрајање мреже београдских школа. Ниједна одлука о томе још није донета и то је разлог што нисмо навели имена школа на које се ова прича односи. У припреми је израда акционог плана за побољшање и уједначавање услова образовања и васпитања у граду. Градска просветна власт у овом послу има подршку републичке. Договориле су се да израду мреже осмолетки финансира Београд, а да студију о мрежи средњих школа у престоници уради ресорно министарство.

Извор: Политика


follow us facebook

Advertisements

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се / Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се / Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се / Промени )

Google+ photo

Коментаришет користећи свој Google+ налог. Одјавите се / Промени )

Повезивање са %s

%d bloggers like this: